Varför det finns två skapelseberättelser i Bibeln? Vad är det för olikheter/likheter mellan dem?
Utförligt svar
När du nämner två skapelseberättelser syftar du antagligen på 1 Mos 1:1 - 2:4a och 2:4b-23 som två separata skapelseberättelser. Egentligen finns det bara en skapelseberättelse i Bibeln. (1 Mos 1:1 - 2:4a). Den är en kronologisk återgivning av skapelseverket, hur skapelsen gick till och i vilken ordning. Enligt versen i 2:4a fullbordades skapelseverket i och med att Gud vilar från sitt verk. Man brukar tala om skapelseveckan. Och fortfarande har vi denna tidsenhet i bruk.
Berättelsen i 1 Mos 1 börjar med det universella (himlen och jorden) och slutar med det partikulära i och med människans skapelse. Förståelsen av att det finns bara en egentlig skapelseberättelse stöds av det speciella uttrycket, "toledot", som finns i den hebreiska texten i 2:4a och som är översatt med ordet "berättelsen" i den svenska översättningen. Ordet har översatts med "släkttavla" i 1 Mos 5:1 i Bibelkommissionens nyöversättning (jfr också 6:9; 10:1; 11:10, 27). I den grekiska översättningen av GT, Septuaginta, har man använt ordet geneseos, "släkt" i båda fallen (2:4a och 5:1). Texten i LXX (förkortning för Septuaginta, d.v.s. en grekisk översättning av Gamla Testamentet från ca 200 f.Kr.) i 5:1 lyder: "biblos geneseos anthropon" ("människans/Adams släkttavla"). 2:4a återger LXX med "biblos geneseos ho ouranon kai tes ges" ("himlens och jordens släkttavla", jfr också Matt 1:1 där samma uttryck förekommer i NT, "Släkttavla för Jesus Kristus", "biblos geneseos Iesou Christou").
Den s.k. andra skapelseberättelsen i 2:4b - 23 koncentrerar sig på människan och hennes ställning/plats i skapelsen (2:15-20, jfr 1:26). Denna berättelse kan också - om man så vill - sammanföras med syndafallsberättelsen till en enhet. Och då utgör 2:4b-25 en bakgrund till människans fall. Oavsett hur man sammanför texten i 2:4b-23 så kvarstår faktum att Första Moseboken egentligen bara innehåller en skapelseberättelse, bara en kosmogoni ("ursprungsberättelse" som den tekniska termen lyder). När teologerna ganska sent på 1700 och 1800-talet började "se" två skapelseberättelser i Första Moseboken hänger detta samman med den filosofiska och vetenskapliga utvecklingen på den tiden. Den moderna bibelkritiken uppstår och man börjar spekulera och splittra sönder bibeltexter. Den s.k. första skapelseberättelsen skulle enligt dessa spekulationer härstamma från den s.k. prästskriften ("P", en hypotetisk redaktör) och den andra från jahvisten "J" (likaväl en hypotetisk redaktör).
Vesa Annala & Webbred
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 6 May 2024, 00:00: Göran Schmidt har temadagar för studenter på YWAM Transform, Stockholm
- 17 Oct 2024, 12:00: Nordic Creation Research Conference 2024: "A creationist perspective on the origin of diversity in biological life"
- 18 Oct 2024, 18:00: Genesis Årskonferens / Skapelsekonferens 2024
Föredrag med Anders Gärdeborn på Skapelsekonferens 2018 i Östersund. ...
Vi är glada att nu (eller alldeles strax) kunna presentera första videon i en ny undervisningsserie om ...
Sjuttonde delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristent ...
Frågor & Svar
- Är kreationismen en vetenskaplig teori? Min lärare säger att den inte är det!
- Vart tog allt vatten vägen efter syndafloden?
- Tror ni att bara ni har rätt och alla andra har fel?
- Hur förklarar ni de olika religionernas ursprung?
- Är inte likheterna mellan människa och apa vad gäller anatomi, socialt betende m.m. bevis för evolution?