Mirakel och kristen tro
#skapelsetankar
Kan man vara kristen utan att tro Gud om mirakel? Tveksamt. Hur skulle den som inte kan tro att Jesus helade de sjuka, stillade stormen och mättade tusentals med några få bröd och fiskar kunna tro att Jesus dog för våra synder och uppstod från de döda (Rom 10:9)?
Inom en världsbild utan mirakel förvandlas Gud till en organiserande princip, människan till ett djur och Bibeln till en samling myter. Det ena såväl som det andra blir fantasier eller på sin höjd intressant fiktion.
Men om vi nu tror på Jesu underverk, inklusive frälsningens mirakel, ja varför skulle det då förvåna oss att Gud skapade världen på sex dagar? För vad är egentligen skillnaden mellan att skapa vin från vatten och att skapa en nyckelpiga (eller annan varelse) från markens stoft? I praktiken ingen alls! Kyrkofadern Augustinus lär ha sagt att han tyckte det var aningen pinsamt att Gud tog så lång tid på sig att skapa världen som sex hela dagar. När Han bara kunde knäppt till med fingrarna så hade allting stått där färdigt in i minsta detalj. Ja, varför inte? Om Gud är Gud!
Men i vår tid tänker vi liksom från ett annat håll. Vi tenderar att läsa in årmiljoner och årmiljarder mellan raderna i skapelseveckan. ”Men det är ju vetenskapligt bevisat” säger någon. Nej, men vetenskapligt förväntat utifrån ett naturalistiskt sätt att betrakta världen, men det är faktiskt inte samma sak.
”Såna där extrema synpunkter splittrar kyrkan” invänder någon annan. Men varför skulle en argumentation för en ung värld vara mer stötande och splittrande för den kristna kyrkan än ateisters uppfattning att världen är miljarder år gammal? Gud är miraklens Gud, och mirakel kan inte förklaras genom någon vetenskaplig metod, men är heller ingen fiende till denna. Det är genom tron vi förstår och inte tvärt om (Heb 11:3).
Hade Gud velat kommunicera tanken om en urgammal värld hade det funnits många sätt för Mose att formulera den saken på Bibelns grundspråk. Men han gjorde inte det. Tvärt om - Mose fann uppenbarligen inget tydligare sätt att utesluta den sortens föreställningar än genom att använda uttrycket ”Och det blev afton och det blev morgon” och sedan referera tillbaka till denna formulering i samband med laggivandet i 2 Mos 20:11. Troligtvis finns det ingen alternativ formulering som kunde ha gjort det bättre.
Måste man då tro att världen är ung för att vara kristen? Nej! Men det finns många goda skäl att göra det. Vi kommer att berätta mer om det i kommande nummer av Genesis.
Det ögonblick man säger: ‘Vi måste överge den här teologin för att få världens respekt’, slutar det med att man sitter där utan vare sig bibeltro eller världens respekt.
-- B.B. Haggerty
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 6 May 2024, 00:00: Göran Schmidt har temadagar för studenter på YWAM Transform, Stockholm
- 17 Oct 2024, 12:00: Nordic Creation Research Conference 2024: "A creationist perspective on the origin of diversity in biological life"
- 18 Oct 2024, 18:00: Boka datumen: Årskonferens 2024
Föredrag med Göran Schmidt på Skapelsekonferens 2018 i Östersund. ...
Beskriver geologiska följder av syndafloden som går att bevittna fortfarande idag. ...
Föredrag på 2021 års årskonferens. ...
Frågor & Svar
- Vilken hudfärg hade Adam och Eva? Hur uppkom de andra hudfärgerna?
- Jag har hört att det skulle finnas bakterier på Mars: hur har de hamnat där?
- Stämmer det att kroppsdelar som inte behövs eller används försvinner?
- Hur kan man tro på en "ung" jord när så många dateringar t.ex.med C14 -metoden har visat att fossiler är flera miljoner år?
- Fick alla djuren plats i Noas ark? Hur fick maten plats och hur kunde rovdjuren samsas med andra djur?