Var dagarna i skapelseberättelsen bokstavliga dagar?
Utförlig fråga
Var dagarna i skapelseberättelsen bokstavliga dagar? Står det inte i Bibeln att "en dag är som tusen år"?
Kortsvar
Ja, skapelseberättelsen talar om bokstavliga dygn, och där nämns afton och morgon, vilket förutsätter att jorden roterar mot en ljuskälla.
Sammanfattning
Skapelseberättelsen talar om bokstavliga dygn. I texterna upprepas att varje dag föregicks av afton och morgon, vilket förutsätter att jorden roterar mot en ljuskälla. Även språkliga analyser av texten visar att texten skall uppfattas bokstavligt. Visserligen nämns i 2 Petr 3:8 samt i Ps 90:4 att "...för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" men de texternas sammanhang har inte med skapelsedagarna att göra.
Utförligt svar
Frågan syftar på 2 Petrusbrevet 3:8 (som i sin tur syftar på Psalm 90:4): "Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag". Men, frågar man sig; kan inte detta tillämpas på de sju skapelsedagarna i skapelseberättelsen så att skapelsedagarna egentligen syftar på långa tidsperioder? Svaret är nej.
För det första talar skapelseberättelsen om bokstavliga dygn. Det talas där om solen och månen som skulle skilja på dag och natt, osv. Stilistiska och språkliga analyser av texten säger också att texten är avsedd att uppfattas bokstavligt.
I ett av de tio budorden motiveras vilodagen så här: "Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag." (2 Mos 20:11)
Att vila en bokstavlig dag i veckan motiveras alltså med att Gud skapade på sex bokstavliga dagar, men vilade på den sjunde.
För det andra ska man inte rycka loss citat som "en dag är som tusen år..." ur sitt sammanhang. Texten måste läsas i sitt sammanhang. Ett citat lösryckt från sitt sammanhang "bevisar" nämligen inte något i ett helt annat sammanhang. Varken texten i 2:a Petrusbrevet eller Psaltaren 90 är någon "matematisk formel" som man kan applicera på skapelseberättelsen. (Varför inte i så fall göra det på fler texter i Bibeln, och t.ex. börja tro att Jesus uppstod från de döda efter 3000 år i stället för tre dagar?!)
Sammanhanget i 2 Pet. 3:8 handlar om att vi kristna inte ska bli frustrerade över att Gud dröjer; citatet "en dag är som tusen år" är en bild på att Gud ser på tiden på ett annat sätt än vi människor. I Psalm 90 används uttrycket för att understryka att Gud är evig medan vi människor är dödliga.
För det tredje kan skillnaden mellan vanliga dagar och "en dag som tusen år" (dvs 365 243 gånger längre tid) inte beteckna storleksordningen för den enorma ålder som universum anses ha funnits. Universum anses ju ha funnits i nästan 15 miljarder år. Skillnaden mellan tusen år och en miljard år är en miljoner gånger. Dvs miljoner gånger tusen år blir en miljard år (1.000.000 * 1.000).
Mer läsning:
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 17 Oct 2024, 12:00: Nordic Creation Research Conference 2024: "A creationist perspective on the origin of diversity in biological life"
- 18 Oct 2024, 18:00: Genesis Årskonferens / Skapelsekonferens 2024
Tolvte delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv.s ...
Välkommen att lyssna på Dr. Georgia Purdoms första föredrag från Genesis Årskonferens i Solna 2022. Do ...
Öppningsanförande under Skapelsekonferens 2017 i Stenungsund, av Erik Österlund. ...
Frågor & Svar
- Om Gud skapade bara två människor, Adam och Eva, drabbas inte då släkten utav inavel / incest?
- Det finns en ganska ny teori om att fåglarna egentligen är små dinosaurier. Vad säger ni om det?
- Om alla nu levande landdjur överlevde med arken, hur förklarar man den biogeografiska fördelningen?
- Hur kan man tro på en "ung" jord när så många dateringar t.ex.med C14 -metoden har visat att fossiler är flera miljoner år?
- Stämmer det att kroppsdelar som inte behövs eller används försvinner?