Vetenskap | Ursprung | Skapelsetro
Splash slide linking to page: Frågor & Svar
Splash slide linking to page: Video
Splash slide linking to page: Kalender

Recension: Organic outreach for ordinary people

21 Apr 2024. Lästid: Ca 4 minuter.

Har du ibland känt att du skulle vilja dela evangeliet med människor du har omkring dig, men vet inte riktigt hur, och tycker att de flesta strategier för evangelisation känns lite för konstlade och och/eller komplicerade?

Då tror undertecknad att du kommer att uppskatta denna bok djupt. Den delar med sig av praktiska erfarenheter från att dela med sig av evangeliet på ett så naturligt sätt som möjligt, som är drivet utifrån uppriktig omsorg om medmänniskor.

Boken har fått strålande recensioner och fem fulla stjärnor på både Amazon och Audible, och det är inte svårt att förstå. Berättarstilen är i sig både väldigt naturlig, rakt på, och uppmuntrar verkligen till att pröva på detta själv.

Boken börjar med att lägga några viktiga grunder, såsom att förklara hur viktigt det är att all framgångsrik evangelisation ytterst sett grundar sig i kärlek och nöd för medmänniskan. Den motivationen är vad som slutligen kommer att lysa igenom för människan du möter ändå. Denne kommer att märka om du drivs av kärlek, eller av någon slags prestationspress. Även vikten av att respektera bibeln som Guds fullkomliga ord behandlas, samt centrala lärofrågor som Jesus som enda vägen till Fadern, helvetets verklighet, och inte minst hur en sådan klarhet om vad vi tror på faktiskt är saker som efterfrågas av icketroende.

Sedan går boken, kapitel för kapitel, in på många exempel på nästan oförskämt naturliga och okonstlade sätt att dela evangeliet på. Många gånger skiljer sig också detta sätt åt beroende på varje persons särskilda gåvor och personligheter. Det här är verkligen otroligt både uppmuntrande och inspirerande, och hjälper till att släppa på de olika sorts prestationsångest som kan finnas kring dessa frågor, för att istället se delande av de glada nyheterna som den naturligaste sak i världen. Lika naturligt som att berätta om ett nytt fantastiskt schampo som du hittat - för att ta ett exempel från boken!

Boken är överhuvudtaget otroligt lättlyssnad och medryckande. Jag som bara lyssnat igenom den kan förstås bara uttala mig om ljudboken, men den har verkligen varit en bok som jag bara inte viljat sluta lyssna på, utan har försökt komma ut på mina cykel eller löpturer extra ofta bara för att få fortsätta lyssna igenom boken. Den har nästan varje gång berört mig och upplivat min längtan att sprida evangeliet väldigt konkret.

Rent konkret fick den mig till slut faktiskt att prova en av de riktigt enkla sakerna som rekommenderades i boken (bland mycket annat): Att fråga personer du möter naturligt i olika sammanhang om de har något de önskar förbön för. Undertecknad kände sig ledd att testa detta på tre personer en morgon på en resa: En hotellreceptionist, en städare och en busschaufför, och alla tre tackade tacksamt ja till detta (bönen skedde inte på plats utan senare), och busschauffören blev smått rörd och började berätta om sin kära mamma som skulle på cancerundersökning, och som stod honom mycket nära. Ett resultat som man kanske inte skulle förväntar sig!

Bara en brasklapp känner jag till, och det är när författaren vid ett tillfälle berättar om hur han uppmanat en person att undvika att försöka nå ut till en person som han "inte kände kärlek för". Även om författaren säkert har en poäng här, är det viktigt att understryka att kärlek faktiskt många gånger inte handlar om hur vi känner för någon, utan istället faktiskt något som uttrycks i handlingar: Att försöka nå ut till någon med evangeliet är i sig ett uttryck för kärlek, enligt Biblisk definition. Lätt att blanda ihop detta alltså. Men förutom denna detalj kan undertecknad inte åminna sig några speciella saker som skulle avvika från sund biblisk lära.

Kanske är det för att författaren själv blivit en kristen i vuxen ålder som hjälpt att göra denna bok sällsynt fri från religiös jargong och komplexa inlindade resonemang, utan istället uppfriskande rakt på sak om hur viktigt det är att vi drivs av en nöd för våra medmänniskor och gör vad vi kan för att nå dem - på ett så naturligt sätt som möjligt!

Om du bara klarar av engelskan kan jag inget annat än att mycket varmt rekommendera varje kristen att läsa eller lyssna på boken!

Du kan hitta boken på:

S.L.
Civ. Ing, Dr.
Kategorier: #Bokrecensioner
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inget nytt från Genesis - Anmäl dig i formuläret nedan för att få vårt nyhetsbrev rakt i din e-postlåda ungefär en gång varje eller varannan månad! (Ett nytt fönster öppnas, där ni får bekräfta er e-postadress)

OBS, Genom att anmäla dig, godkänner du vår policy för behandling av personuppgifter. Läs därför den först, innan du anmäler dig.

*-markerade fält är obligatoriska.
Fler händelser » Fler videor » Fler frågor & Svar » Guds Värld - Ny skapelsebok för ungdomar!