Vad säger ni om teorin om flera istider?
Utförligt svar
Det finns starka och faktabaserade skäl att tro att jorden varit med om en istid. Däremot finns inga direkt faktabaserade orsaker att tro på flera istider. De som gör detta (vilket är de flesta geologer) gör ett grundantagande som brukar kallas uniformism. En uniformist menar att de processer vi kan se på jorden idag "alltid" har sett mer eller mindre likadana ut. "Nutiden är nyckeln till forntiden" brukar man säga. Med ett uniformistiskt antagande, och med antagande att jorden är mycket gammal, finns skäl att tro på flera istider. Men observera att dessa skäl baseras på antaganden (uniformism och gammal jord) och inte på fakta eller observationer. Som bibliskt skapelsetroende finns inga skäl att tro på mer än en istid.
Anders Gärdeborn
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 23 Oct 2026, 18:00: Skapelsekonferens / Genesis Årskonferens 2026
Del 3 i en videoserie i fem delar med Anders Gärdeborn, med namn "24 myter om evolutionen".A Se hela s ...
Josef frågar Göran Schmidt om fossil: Erectus, Habilis, Hobbitar och Turkanapojken. ...
...
Frågor & Svar
- Motsäger evolutionsteorin skapelseberättelsen?
- Kan Gud skapa en så tung sten att inte ens han själv orkar lyfta den?
- Vad säger ni om det nya fyndet av ett 7 miljoner år gammalt kranium?
- Hur förklarar skapelsemodellen varifrån olja kommer?
- Vad säger ni om teorin om flera istider?

