Vetenskap | Ursprung | Skapelsetro

Var dagarna i skapelseberättelsen bokstavliga dagar?

30 Dec 2015. Lästid: Ca 2 minuter.

Utförlig fråga

Var dagarna i skapelseberättelsen bokstavliga dagar? Står det inte i Bibeln att "en dag är som tusen år"?

Kortsvar

Ja, skapelseberättelsen talar om bokstavliga dygn, och där nämns afton och morgon, vilket förutsätter att jorden roterar mot en ljuskälla.

Sammanfattning

Skapelseberättelsen talar om bokstavliga dygn. I texterna upprepas att varje dag föregicks av afton och morgon, vilket förutsätter att jorden roterar mot en ljuskälla. Även språkliga analyser av texten visar att texten skall uppfattas bokstavligt. Visserligen nämns i 2 Petr 3:8 samt i Ps 90:4 att "...för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" men de texternas sammanhang har inte med skapelsedagarna att göra.

Utförligt svar

Frågan syftar på 2 Petrusbrevet 3:8 (som i sin tur syftar på Psalm 90:4): "Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag". Men, frågar man sig; kan inte detta tillämpas på de sju skapelsedagarna i skapelseberättelsen så att skapelsedagarna egentligen syftar på långa tidsperioder? Svaret är nej.

För det första talar skapelseberättelsen om bokstavliga dygn. Det talas där om solen och månen som skulle skilja på dag och natt, osv. Stilistiska och språkliga analyser av texten säger också att texten är avsedd att uppfattas bokstavligt.

I ett av de tio budorden motiveras vilodagen så här: "Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag." (2 Mos 20:11)

Att vila en bokstavlig dag i veckan motiveras alltså med att Gud skapade på sex bokstavliga dagar, men vilade på den sjunde.

För det andra ska man inte rycka loss citat som "en dag är som tusen år..." ur sitt sammanhang. Texten måste läsas i sitt sammanhang. Ett citat lösryckt från sitt sammanhang "bevisar" nämligen inte något i ett helt annat sammanhang. Varken texten i 2:a Petrusbrevet eller Psaltaren 90 är någon "matematisk formel" som man kan applicera på skapelseberättelsen. (Varför inte i så fall göra det på fler texter i Bibeln, och t.ex. börja tro att Jesus uppstod från de döda efter 3000 år i stället för tre dagar?!)

Sammanhanget i 2 Pet. 3:8 handlar om att vi kristna inte ska bli frustrerade över att Gud dröjer; citatet "en dag är som tusen år" är en bild på att Gud ser på tiden på ett annat sätt än vi människor. I Psalm 90 används uttrycket för att understryka att Gud är evig medan vi människor är dödliga.

För det tredje kan skillnaden mellan vanliga dagar och "en dag som tusen år" (dvs 365 243 gånger längre tid) inte beteckna storleksordningen för den enorma ålder som universum anses ha funnits. Universum anses ju ha funnits i nästan 15 miljarder år. Skillnaden mellan tusen år och en miljard år är en miljoner gånger. Dvs miljoner gånger tusen år blir en miljard år (1.000.000 * 1.000).

Mer läsning:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inget nytt från Genesis - Anmäl dig i formuläret nedan för att få vårt nyhetsbrev rakt i din e-postlåda ungefär en gång varje eller varannan månad! (Ett nytt fönster öppnas, där ni får bekräfta er e-postadress)

OBS, Genom att anmäla dig, godkänner du vår policy för behandling av personuppgifter. Läs därför den först, innan du anmäler dig.

*-markerade fält är obligatoriska.
Fler händelser » Fler videor » Fler frågor & Svar » Guds Värld - Ny skapelsebok för ungdomar!
# Bibeln
# Fossil
# Djur
# Media
# Personer
# Biologi
# Evolutionism
# Dinosaurier
# Platser
# Rymden
# Geologi
# Genetik
# Samhälle
# Världsbild
# Filosofi
# Design
# Historia
# Datering
# Skapelse
# Forskning
# Kemi
# Etik
# Trosförsvar / Apologetik
# Utbildning
# Språk
# Teknik
# Utomjordingar
# Covid-19