Varför ska man tro på en skapelse och inte de vetenskapliga teorierna?
Sammanfattning
Att tro på Bibelns skapelseberättelse står inte i motsats till någon vetenskaplig teori.
Utförligt svar
Moraliskt problem
Att tro på Bibeln står inte i motsats till någon vetenskaplig teori.
Utvecklingsläran är en vetenskaplig teori, eller hypotes, som dock har stora svårigheter att förklara det vi kan se. Inom många andra dicipliner hade dessa svårigheter varit tillräckliga för att förkasta teorin. Att detta inte skett i fallet evolutionsläran tror jag inte beror på vetenskapliga orsaker. Nej, orsaken är nog att alternativet är en Skapare, något som många inte vill tro på eftersom det då skulle innebära ett ansvar inför Denne.
Bättre förklaring
Att tro på Bibelns berättelse om skapelse och syndaflod förklarar däremot mycket av vad vi kan se i naturen. Vi får i skapelseberättelsen mycket tillfredsställande förklaringar till djurens indelning i grupper, sediment, fossilens förekomst och utseende, avsaknaden av mellanformer, informationsinnehållet i DNA-koden, aminosyresekvenser i proteiner och mycket mer.
Anders Gärdeborn
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 23 Oct 2026, 18:00: Skapelsekonferens / Genesis Årskonferens 2026
Föredrag på Skapelsekonferens 2020 i Korskyrkan i Götene, med Mats Molén, geovetare och författare til ...
Tolvte delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv.s ...
Tredje delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv.s ...
Frågor & Svar
- Tog Darwin tillbaka sin evolutionsteori innan han dog?
- I böcker kan man hitta nästan kompletta utvecklingen för hästen. Vad säger ni om det?
- Kan liv uppstå ur död materia?
- Är inte resistens hos bakterier exempel på hur nya positiva egenskaper tillkommer genom mutationer?
- Fick alla djuren plats i Noas ark? Hur fick maten plats och hur kunde rovdjuren samsas med andra djur?

