Vetenskap | Ursprung | Skapelsetro
Splash slide linking to page: Kalender
Splash slide linking to page: Nytt projekt: Kortklipp i sociala medier
Splash slide linking to page: Video
Splash slide linking to page: Frågor & Svar

Debatt i Dagen: Säkerställ saklig och allsidig ursprungsundervisning

8 Mar 2025. Lästid: Ca 4 minuter.

Denna debattartikel publicerades i Tidningen Dagen den 27 februari 2025:

Läsåret 2023/2024 fanns det 63 friskolor med konfessionell inriktning i Sverige, varav 62 med kristen sådan och en med muslimsk. Andelen av Sveriges elever som går i en konfessionell skola är mindre än en procent, vilket med europeiska mått är extremt lågt. Det är ändå på tok för många anser Liberalerna och vänsterblocket.

Att vi över huvud taget har konfessionella skolor här i världens mest sekulariserade land beror på att det finns en av Sverige antagen konvention som garanterar den möjligheten.

Där framgår att medlemsländerna ska ”respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse.” Undervisningen ska vidare bedrivas på ett ”objektivt och pluralistiskt” sätt och som ”inte syftar till indoktrinering”.

Det förutsätts att den svenska staten uppfyller konventionen genom sin reglering av skolverksamheten. Det sker bland annat genom formuleringar i läroplanen som: ”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.” Den statliga Skolinspektionen ska tillse att detta efterlevs ute på skolorna.

Skolinspektionen har nämligen en viktig roll när det gäller att bevaka kvaliteten på Sveriges skolor. Den har befogenhet att förelägga skolorna viten och rent av stänga ned skolor där verksamheten inte uppfyller skollagens och läroplanernas krav.

Så har varit fallet i fem av sex skolor med muslimsk inriktning. Myndigheten har därför stor makt – och därmed rimligen ett lika stort ansvar – för att de bedömningar som görs är korrekta och i enlighet med styrdokumentens bokstav och anda.

Inte minst under det gångna året har ett antal kristna skolor kritiserats och i flera fall vitesförelagts på sexsiffriga belopp. Anledningen är att inspektionen bedömt att de bedriver en undervisning som inte bygger på vetenskaplig grund och att det förekommit konfessionella inslag i undervisningen. Den har bedömts strida mot vissa formuleringar i de nuvarande läroplanerna.

När vi granskat inspektionsrapporterna för de berörda skolorna via Skolinspektionen hemsida har vi förvånats över de beslut myndigheten fattat och hur dessa motiverats.

Skolor har exempelvis kritiserats för hur de presenterar teorierna om vårt ursprung, som:

  • När lärare redogjort för den kritik som erkända evolutionsbiologer som Denis Noble och James Shapiro fört fram mot nydarwinismen, det vill säga mot ”skolboksversionen” av evolutionsteorin.
  • När lärare i religionskunskap informerat sina elever om hur skapelsetroende naturvetare och förespråkare för intelligent design argumenterar för sina respektive synsätt.
  • När personal uttryckt att teorierna om livets uppkomst och utveckling från mikroorganism till människa inte går att fastslå med samma säkerhet som man ofta kan inom fysik och kemi.
  • När personal på skolan inte aktivt bemött elevers tro på ”bibliska berättelser” med ”vetenskapliga fakta” till stöd för att berättelserna skulle vara myter utan historisk relevans.

Enligt grundskolans läroplan (LGR22) ska skolan ”vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram.” Om elever ska kunna uppnå läroplanens mål ”att utveckla sin förmåga att skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att beskriva och förklara omvärlden” är just sådan bakgrundskunskap nödvändig.

Enligt nämnda Europakonvention får staten inte ta ställning i frågor om legitimiteten i olika religiösa trosuppfattningar. Det gäller all verksamhet som staten tar på sig i fråga om utbildning och undervisning, alltså även den som Skolinspektionen bedriver.

Vi har funnit att myndigheten genom sitt agerande i de nämnda fallen brustit i fråga om båda dessa aspekter. Men inspektionen handlar på uppdrag. Eftersom uppdragsgivaren är regeringen vilar det yttersta ansvaret för situationen på skolminister Lotta Edholm (Liberalerna).

Att det nu utdöms höga viten på vad vi anser delvis felaktiga grunder måste ha en orsak. Vi misstänker att det döljer sig partipolitik bakom kulisserna. Att Liberalerna (liksom partierna på vänstersidan) är kritiska till konfessionella skolor är ju knappast någon hemlighet.

Men skolan får inte vara en arena för partipolitik. Det ska vara en plats där våra barn och ungdomar presenteras en saklig och objektiv bild av verkligheten, och där de aldrig ska behöva uppleva sig kränkta för att de har, eller inte har, en religiös övertygelse.

Uppenbarligen behöver regeringen ge Skolverket och Skolinspektionen nya direktiv som kan förebygga sådant här.

Det krävs förändringar av vissa formuleringar i skolans styrdokument så att en saklig och allsidig ursprungsundervisning säkerställs och att den av Sverige antagna Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna efterlevs.

Seth Erlandsson, docent teologi

Ola Hössjer, professor matematisk statistik

Samuel Lampa, fil. dr bioinformatik

Per Landgren, fil. dr idé- och lärdomshistoria, riksdagsledamot KD (1998–2006)

Björn Nissen, lärare

Göran Schmidt, civilingenjör, biolog, lärare, skolledare


Tidigare publicerad i Tidningen Dagen den 27 februari 2025:

Redaktionen
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inget nytt från Genesis - Anmäl dig i formuläret nedan för att få vårt nyhetsbrev rakt i din e-postlåda ungefär en gång varje eller varannan månad! (Ett nytt fönster öppnas, där ni får bekräfta er e-postadress)

OBS, Genom att anmäla dig, godkänner du vår policy för behandling av personuppgifter. Läs därför den först, innan du anmäler dig.

*-markerade fält är obligatoriska.
Fler händelser » Fler videor » Fler frågor & Svar » Guds Värld - Ny skapelsebok för ungdomar!
# Bibeln
# Fossil
# Djur
# Media
# Personer
# Biologi
# Evolutionism
# Dinosaurier
# Platser
# Rymden
# Geologi
# Genetik
# Samhälle
# Världsbild
# Filosofi
# Design
# Historia
# Datering
# Skapelse
# Forskning
# Kemi
# Etik
# Trosförsvar / Apologetik
# Utbildning
# Språk
# Teknik
# Utomjordingar
# Covid-19