Laddad
Av professor Stuart Burgess*
Översättning Göran Schmidt i samarbete med DeepL (free version)
Publicerad i Answers Magazine 19 mars 2023 (https://answersingenesis.org/environmental-science/charged/
*Dr Stuart Burgess har undervisat i ingenjörsvetenskap vid Bristol University och Cambridge University i Storbritannien. Han har fått flera nationella utmärkelser för design, däribland Storbritanniens främsta pris inom maskinteknik för sitt arbete med designen av olympiska cyklar till OS i Rio. Dr Burgess har publicerat över 200 tekniska artiklar och flera apologetiska böcker, däribland Wonders of Creation (Master Books).
Elbilar är långt ifrån en ny uppfinning, utan utgjorde en tredjedel av alla fordon på vägarna under bilens barndom.1 Faktum är att Henry Ford och Thomas Edison samarbetade för att bygga sina egna elfordon i början av 1900-talet.
I en artikel i New York Times från 1914 sa Ford: ”Inom ett år hoppas jag att vi ska kunna börja tillverka en elbil. ... Faktum är att Edison och jag har arbetat i flera år med en elbil som skulle vara billig och praktisk. Vi är nu övertygade om att vägen till framgång är fri.”
Men Fords elbil slog aldrig riktigt igenom av samma skäl som människor ofta tvekar inför att köpa en elbil idag: räckvidd och pris. Jämfört med bensindrivna bilar kunde elbilen inte hålla jämna steg, så bilindustrin – inklusive Fords företag – investerade i fyrtaktsbensinmotorn.
Under de senaste decennierna har elfordon (EF) gjort comeback tack vare litiumbatterier med längre livslängd och ett starkt politiskt tryck för EF, som marknadsförs som ”rena” och ”viktiga för att rädda miljön”.
De flesta västländer har en världsbild där klimatförändringarna orsakar extrema väderhändelser och att det är nödvändigt att vidta brådskande åtgärder för att motverka de stigande koldioxidnivåerna (CO2). Miljöaktivister och lagstiftare pekar ut bensindrivna fordon som folkets fiende nummer ett. New York Times hävdar att ”transporter är landets största källa till växthusgasutsläpp som värmer upp planeten”.2 Hur kan man minska dessa utsläpp? Med elbilar.
Även om stora delar av USA fortfarande värmer upp sig för idén om att ladda istället för att tanka, har vissa delstater redan omfamnat elbilar – och vissa har inget val.
New York och Kalifornien räknar med att sälja sina sista bensindrivna bilar år 2035. När det gäller avgasrör hävdade Kaliforniens guvernör Gavin Newsom att ”våra barn kommer att betrakta dem som något lika föråldrat som en telefon med nummerskiva”. För att bevisa regeringens engagemang för rena transporter antog USA:s president Biden år 2022 lagen Inflation Reduction Act, som ger amerikaner som köper nya elbilar skattelättnader på upp till 7 500 dollar.
Men många ifrågasätter genomförbarheten i att hela delstater och nationen tvingar fram en övergång till elbilar. Kommer laddningsinfrastrukturen att vara klar? Hur är det med fordonens begränsade räckvidd för långa resor? Hur är det med den miljöskada som orsakas av tillverkningen av litiumbatterier? Är det regeringens uppgift att tvinga fram något som borde vara ett personligt val?
Elbilar står i centrum för denna laddade fråga. Men när man tittar under huven på den upprörda elbilsdebatten hittar man ... en maskin. En elbil är varken moralisk eller omoralisk, utan bara en samling rörliga delar. Tyvärr pryds dessa maskiner av felaktiga världsbilder som pråliga bildekaler.
Som kristna är vi kallade att förvalta skapelsen på ett klokt sätt och att älska våra medmänniskor. Våra val påverkar våra grannar i närheten och över hela världen – inklusive vårt val av vilket fordon vi ska köra. Så när vi får höra att elbilar är det hälsosammaste alternativet måste vi titta på världsbilden och data så att vi kan urskilja hur vi kan vara goda förvaltare av Skaparens jord och våra medmänniskor.
Föroreningsperspektivet
Eftersom nollutsläpp är ett av elbilarna främsta försäljningsargument måste vi förstå utsläppen och varifrån de kommer.
Bensinbilar producerar föroreningar (utsläpp) såsom kolväten, formaldehyd och koloxid genom förbränning av bränsle. Mängden utsläpp från en enskild bil är nu relativt låg eftersom tekniker såsom katalysatorer bryter ner de flesta föroreningarna till vatten och koldioxid. Men med ett stort antal bilar på en liten yta, såsom i en stad, kan utsläppen ackumuleras och leda till luftvägs- och hjärtsjukdomar samt cancer.
Det är dock viktigt att inse att koldioxid i sig inte är en förorening utan en viktig naturlig beståndsdel i luften, tillsammans med syre och kväve. Koldioxid är faktiskt livsviktigt. Det verkliga problemet i klimatdebatten är den mängd koldioxid som släpps ut i miljön på grund av mänsklig verksamhet och risken att detta höjer jordens temperatur.
Forskare, inklusive skapelseforskare, är överens om att jordens temperatur har stigit under de senaste århundradena efter den lilla istiden omkring 1300–1850 e.Kr. Det är också obestridligt att koldioxidhalten har stigit under flera decennier. Men även om koldioxid är en växthusgas som kan höja temperaturen, finns det inga absoluta bevis för att det finns ett samband mellan stigande temperatur och koldioxid. Dessutom är endast en bråkdel av den totala mängden koldioxid i atmosfären orsakad av mänsklig industri.3
Klimatologer förlitar sig på datorgenererade modeller för att uppskatta temperaturökningen som svar på koldioxid. Men dessa modeller överdriver ofta uppvärmningstrenderna, vilket ger en felaktig grund för att utforma politik eller framtida klimatprognoser.
Sekulära klimatologer tolkar klimatdata med hjälp av evolutionära antaganden om att människan har kontroll över den oförutsägbara miljön.
Däremot har Gud uppenbarat att han skapade världen specifikt för att rymma liv (1 Mosebok 1; Jesaja 45:18) och lovar att livet kommer att fortsätta här på jorden tills Jesus återvänder (1 Mosebok 8:22). Vi förväntar oss dock att uppleva fluktuerande temperaturer och vädermönster när atmosfären fortsätter att stabiliseras efter den katastrofala globala översvämningen på Noas tid för 4 500 år sedan (1 Mosebok 6–9).
Den hetsiga debatten om elbilar och deras påstådda förmåga att rädda klimatet drivs av en världsbild som inte erkänner Guds roll i att upprätthålla planeten. Med det perspektivet i åtanke kan vi undersöka de rena fördelarna och nackdelarna med elbilar innan vi går till bilhandlaren.
Fördelar med elbilar
Inga utsläpp
Utan en motor som förbränner bränsle släpper elbilar ut praktiskt taget inga utsläpp när de körs. Elbilar är bra för platser med mycket hög förorening, såsom innerstäder. Vissa större städer, såsom New Delhi, har så många industrier och bensindrivna fordon att föroreningsnivåerna orsakar problem såsom smog, som är ohälsosamt att andas in och blockerar ljuset. Elbilar kan vara ett effektivt sätt att hjälpa städer att minska föroreningarna, förbättra luftkvaliteten och rädda liv. En studie rapporterade att en betydligt högre användning av elbilar fram till 2050 skulle förbättra luftkvaliteten, potentiellt förhindra upp till 1 163 förtida dödsfall i Los Angeles och spara över 12 miljarder dollar i hälsokostnader. Samma studie rapporterade liknande potentiella resultat i andra stora städer i USA.4
Låg hastighetseffektivitet och regenerativ bromsning
Elbilar är också bra för tät trafik, till exempel i livliga städer. Medan en bensinbil har dålig effektivitet vid mycket låga hastigheter, är en elbil mycket effektiv med förmågan att utföra regenerativ bromsning genom att använda bromskraften för att ladda batterierna. Detta är idealiskt för den typ av körning som förekommer i städer, med många stopp och starter.
Färre delar
Drivlinan i en elbil har färre än cirka 20 rörliga delar, jämfört med över tusen i drivlinan som driver en genomsnittlig bensindriven bil. Även om ägarna fortfarande behöver övervaka underhållet, såsom byte av vindrutetorkare och luftfilter, blir serviceavgifterna låga eftersom det inte finns något behov av att byta olja eller ersätta delar som tändstift eller remmar.
Lägre driftskostnader
Elbilar har i allmänhet lägre driftskostnader per mil eftersom det oftast är billigare att ladda med el än att tanka bensin. En genomsnittlig amerikansk familj spenderar cirka 2 660 dollar per år på bensin per bil,5 medan laddning av en genomsnittlig elbil endast kostar cirka 672 dollar per år.6 El är dock inte alltid billigare än bensin. I vissa europeiska länder, såsom Storbritannien, har kostnaden för att ladda elbilar nyligen blivit dyrare än att köpa bensin, eftersom kriget mellan Ryssland och Ukraina har orsakat en kraftig ökning av elpriserna i Europa.
Nackdelar med elbilar
Eftersom moderna elbilar befinner sig i ett relativt tidigt utvecklingsstadium står branschen inför flera allvarliga utmaningar (som inte på något sätt behandlas uttömmande i denna artikel). Vissa av dessa utmaningar kan komma att lösas genom framtida tekniska förbättringar.
Höga utsläpp och föroreningar under produktionen
Produktionen av batterier till elbilar kräver enorma mängder energi, vilket kan leda till betydande koldioxidutsläpp och föroreningar. Utvinning av batterimaterial, såsom litium och kobolt, kräver energi från fossila bränslen som släpper ut koldioxid. Bearbetning av batterimaterial vid temperaturer omkring 1 000 °C (1 832 °F) är också beroende av fossila bränslen.
Enligt MIT:s webbplats skulle tillverkningen av ett 80 kWh (kilowatt per timme) litiumbatteri för Tesla Model 3 släppa ut mellan 2,5 och 16 ton utsläpp. En ton koldioxid motsvarar ungefär den mängd som en vanlig bensinbil släpper ut under 4 000 kilometer. När man räknar på det blir utsläppen stora. Även om utsläppen är lägre vid batteriproduktion i Europa och USA (på grund av mindre beroende av kolkraftverk) raffineras de flesta batterimaterial för närvarande i Kina, som har en mycket högre utsläppsnivå.7
Brytning av batterimaterial kräver stora mängder kemikalier och lämnar efter sig föroreningar och giftigt avfall. Faktum är att metallbrytning lämnar efter sig cirka 100 miljarder ton avfall. Under 2018 genererade gruvindustrin 3,6 miljarder ton koldioxid – 10 % av världens mänskligt orsakade utsläpp av växthusgaser.8 För att världen ska kunna gå över helt till elfordon måste brytningen av dessa material öka kraftigt. En färsk rapport från Internationella energimyndigheten (IEA) uppskattar att efterfrågan på mineraler som litium, koppar och nickel måste sexfaldigas för att världens mål om nollutsläpp av koldioxid ska kunna uppnås 2050.9 Elbilar kan visserligen minska utsläppen i Europa och Amerika, men tillverkningen av elbilar förorenar i hög grad länder som Kongo, Argentina och Kanada, där batterimaterial bryts.
Återvinning av batterier skulle kunna lindra vissa av problemen med batteriproduktionen. Det finns dock få förbrukade litiumbatterier att återvinna, eftersom elbilar bara har funnits på marknaden i cirka 20 år. Batteriåtervinning är svårt på grund av batteriets komplexa kretsar och system. Men forskningen intensifieras för att ta fram effektivare återvinningsprocesser. Faktum är att det amerikanska energidepartementet 2019 skapade ReCell Center, ett forskningscenter som ägnar sig åt att utveckla en kostnadseffektiv återvinningsprocess för litiumbatterier.
Låg räckvidd och batteritid
Trots de senaste förbättringarna har elbilar fortfarande en relativt låg räckvidd, vilket gör att vissa köpare känner sig osäkra på räckvidden. År 2021 var den genomsnittliga räckvidden för elbilar drygt 320 km per laddning, med en genomsnittlig laddningstid på 3–8 timmar med en 240-voltsladdare och 11–20 timmar med en 120-voltsladdare för hemmabruk. En genomsnittlig bensinbil tar bara några minuter att tanka och har en räckvidd på cirka 664 km – dubbelt så mycket som den genomsnittliga räckvidden för elbilar.10 Men dessa siffror gäller endast räckvidden för ett nytt batteri. Även om det beror på bilen och en rad andra faktorer, försämras elbilsbatterier i allmänhet med 2–3 % per år.11
Att byta ut EF-batterier kan kosta upp till 20 000 dollar, även om det genomsnittliga priset verkar ligga mellan 2 000 och 10 000 dollar. För att kompensera för den kostnaden erbjuder EV-tillverkare ofta nya bilköpare en 8–10-årig garanti som täcker batterier som inte längre håller laddningen eller när deras laddningskapacitet sjunker under en viss procentandel.
Liten laddningsinfrastruktur
Husägare kan köpa laddare att ha i garaget, men för de miljontals amerikaner som bor i lägenheter eller använder gatuparkering kan det vara svårt att ladda sina elbilar.
För ägare av bensindrivna bilar finns det en bensinstation i stort sett på varje gathörn. Men ägare av elbilar har inte lika lätt tillgång till el, särskilt de som bor i avlägsna områden. För närvarande finns det cirka 140 000 offentliga laddningsstationer där ägare av elbilar kan ladda sina bilar över hela landet. Men den tvåpartiga infrastrukturlagen, som antogs 2021, avsatte 7,5 miljarder dollar för att bygga ut infrastrukturen för laddning av elbilar i USA, med målet att installera ett nationellt nätverk med 500 000 offentliga laddningsstationer fram till 2030.12 Om landet uppnår det federala målet att hälften av alla nya fordon ska vara utsläppsfria senast 2030, skulle USA dock behöva 1,2 miljoner offentliga laddstationer för att möta efterfrågan.13
Med denna prognostiserade ökning av laddningsbehovet för elbilar finns det en oro för att landets elnät inte kommer att kunna klara de extra kraven, särskilt under varmt väder. I september 2022, när temperaturen nådde över 37 °C, uppmanade Kalifornien ägare av elbilar att undvika att ladda sina fordon mellan kl. 16 och 21 för att underlätta elbehovet för människor som försökte hålla sig svala. Ett liknande meddelande gick ut i Texas, där man betonade det akuta behovet av att stabilisera elnätet innan man genomförde genomgripande åtgärder som sannolikt skulle få livsavgörande konsekvenser.
Högt pris
Enligt Kelley Blue Book är den genomsnittliga kostnaden för att köra en ny bensindriven bil från bilhandlaren över 48 000 dollar, medan en ny elbil kostar 35 % mer, i genomsnitt över 65 000 dollar.15 Denna prisskillnad har en lång historia. År 1912 kostade en bensindriven bil 650 dollar, medan en elbil kostade 1 750 dollar.16
Priset på elbilar sjunker inte. En färsk rapport visar faktiskt att kostnaden för elbilar ökade med över 54 % från 2021, medan bensindrivna bilar bara ökade med 10 %.17 Den kraftiga prisökningen för båda alternativen berodde delvis på brist på datorchips och minskade lager till följd av covid-19-pandemin. Framtida framsteg inom batteritekniken kan komma att sänka kostnaden för elbilar, men för närvarande ligger de flesta elbilar utanför det prisintervall som de flesta amerikaner är villiga att betala för sin bil.
Med lägre underhålls- och bränslekostnader visar vissa beräkningar att elbilar blir billigare, även om priset är högre. Se naturligtvis till att göra dina egna beräkningar utifrån dina behov och önskemål.
Säkerhet
Litiumbatterier utgör en fara eftersom de består av täta elektroder som är benägna att kortslutas och ge upphov till gnistor, omgivna av brandfarlig flytande elektrolyt. Bränder orsakade av litium brinner hetare och snabbare än gasbränder och kan vara svåra att släcka. Ännu värre är att branden kan återuppstå flera dagar senare.
Ändå är litiumbränder relativt sällsynta i helelektriska fordon. Enligt en rapport har EF-batterier 0,03 % risk att börja brinna jämfört med 1,5 % för bensinmotorer.18 Forskare arbetar med säkerhetsfrågorna. Nyligen har flera tillverkare av elbilar bytt ut batterikemikalierna till en mer stabil design.
Jämförelse av utsläpp
Utsläpp är den viktigaste faktorn i argumentationen för eller emot elbilar. Men elnätet bakom tillverkningen och laddningen av elbilar förändrar utsläppsmängden helt.
*Baserat på uppskattade siffror från en bensindriven Ford Focus jämfört med en Ford Focus EF med 10 års användning, 10 000 mil per år och 15 % regenerativ bromsning.14
Checklista för elbilar
När du utvärderar om en elbil är något för dig bör du ta hänsyn till följande faktorer.
Körvanor
Tänk på hur långt du brukar köra. Elbilar är ett utmärkt val för kortare sträckor i innerstaden med många start och stopp.
Räckvidd
Se till att batteriets räckvidd uppfyller dina behov för längre resor.
Laddning
Undersök vilket laddningsnätverk som finns i ditt område för att tillgodose dina energibehov. Tänk också på om din bostadssituation möjliggör laddning hemma.
Underhåll
Jämfört med traditionella fordon har elbilar färre rörliga delar, vilket leder till lägre underhållskostnader.
Incitament
Kontrollera om det finns några statliga incitament som kan kompensera kostnaden för att köpa en elbil.
Budget
Köpeskillingen för elbilar är ofta högre än för bensindrivna fordon, men lägre bränsle- och underhållskostnader kan med tiden kompensera för det högre inköpspriset.
Gott förvaltarskap
Eftersom ingenting i vår fallna värld är perfekt har elbilar fördelar och nackdelar, precis som sina bensindrivna motsvarigheter. Oavsett vilken typ av fordon vi väljer att köpa måste vi välja klokt utifrån vår ekonomi och våra livsstilsbehov.
Men vi måste vara medvetna om att budskapet att elbilar är ett utsläppsfritt alternativ är mycket missvisande. Elbilar släpper inte ut några utsläpp när de står stilla vid ett rött ljus, men processerna för att tillverka, ladda och transportera bilarna är beroende av fossila bränslen och släpper ut utsläpp. För att ge en mer korrekt bild av miljöpåverkan bör politikerna egentligen hänvisa till ”nollutsläpp under användning” och mängden koldioxidutsläpp som släpps ut i miljön när litium och kobolt bryts för elbilsbatterier.
Vi måste också granska den världsbild som ligger till grund för kraven på elbilar. I en värld med begränsade resurser är det klokt att minimera energiförbrukningen och minska föroreningarna, men vi måste rösta på lagstiftare som balanserar behovet av att ta hand om jorden med att utforma rimliga politiska åtgärder baserade på korrekta data och hur deras politik kommer att påverka människors liv. I stället för att förbjuda bensindrivna bilar skulle regeringarna göra bättre i att sätta upp tuffa utsläppsmål och låta tillverkarna utveckla de bästa bensin- och elbilsmodellerna som uppfyller dessa mål. Kunderna kan då välja hur de bäst vill spendera sina pengar.
Gud skapade vår jord och dess klimat och lovar att upprätthålla vår värld tills han skapar nya himlar och en ny jord (1 Mosebok 8:22). När vi litar på hans omsorg kan vi använda data, inte panik, för att avgöra hur vi bäst går vidare – oavsett om vi har en V8-motor eller ett litiumbatteri under huven.
Vägen framåt
Elbilar innebär vissa betydande utmaningar. Man kan hävda att herraväldet tvingar oss att kämpa vidare trots misslyckanden och ta itu med hinder med hjälp av den uppfinningsrikedom och kreativitet som Gud har gett oss.
Under de senaste 135 åren har bensindrivna bilar genomgått många förbättringar när det gäller säkerhet, komfort, effektivitet och design (bland annat spiralfjädring 1934, nycklar 1949, servostyrning 1951, säkerhetsbälten 1959, låsningsfria bromsar 1971, katalysatorer 1973 och krockkuddar 1998). Elbilar kommer att genomgå liknande förbättringar i takt med att tekniken utvecklas.
Vetenskapliga och tekniska framsteg sker inte i ett vakuum. I takt med att efterfrågan på elbilar ökar kommer forskningen sannolikt att leda till effektivare batteriteknik, vilket kommer att påverka säkerheten och livslängden för batterier och teknik i vårt dagliga liv.
Fotnoter
- ”The History of the Electric Car” (Elbilens historia), 24 september 2015, Energy.gov, https://www.energy.gov/articles/history-electric-car#:~:text=By%201900%2C%20electric%20cars%20were,continued%20to%20show%20strong%20sales.
- Coral Davenport, Lisa Friedman och Brad Plumer, ”Kalifornien förbjuder försäljning av nya bensindrivna bilar”, New York Times, 24 augusti 2022, https://www.nytimes.com/2022/08/24/climate/california-gas-cars-emissions.html
- För ytterligare läsning, se https://answersingenesis.org/environmental-science/climate-change/globe-is-warming-but-its-not-your-fault/ och https://answersingenesis.org/environmental-science/climate-change/what-scientists-ignore-about-climate-change/.
- Shuai Pan, Wendi Yu, Lewis M. Fulton, Jia Jung, Yunsoo Choi och H. Oliver Gao, ”Impacts of the large-scale use of passenger electric vehicles on public health in 30 US. metropolitan areas” (Effekter av storskalig användning av eldrivna personbilar på folkhälsan i 30 storstadsområden i USA), Science Direct, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1364032122009819?dgcid=author.
- Enligt webbplatsen Statista (https://www.statista.com/statistics/551403/number-of-vehicles-per-household-in-the-united-states/) äger amerikanska familjer 1,88 bilar. Samtidigt rapporterar webbplatsen JD Power (https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/how-much-do-people-spend-on-gas-each-month) att amerikanska familjer årligen köper bensin för 5 000 dollar till dessa 1,88 bilar. För att göra en jämförbar jämförelse med den el som går åt för att ladda en enda elbil per år har vi justerat det beloppet.
- Nick Kurczewski, ”Hur mycket kostar det att ladda en elbil?”, Kelley Blue Book, 23 januari 2023, https://www.kbb.com/car-advice/how-much-does-it-cost-to-charge-an-ev/.
- Iris Crawford, Yang Shao-Horn och David Keith, ”Hur mycket koldioxid släpps ut vid tillverkning av batterier?”, Massachusetts Institute of Technology, 15 juli 2022, https://climate.mit.edu/ask-mit/how-much-co2-emitted-manufacturing-batteries.
- Graham Lawton, ”Net Zero’s Dirty Secret”, New Scientist, 13 november 2021.
- Graham Lawton, ”Net Zero’s Dirty Secret”, New Scientist, 13 november 2021.
- Govind Bhutada, ”Visualisering av räckvidden för elbilar jämfört med bensindrivna bilar”, Visual Capitalist, 30 september 2022, https://www.visualcapitalist.com/visualizing-the-range-of-electric-cars-vs-gas-powered-cars/.
- Jim Motavalli, ”Predicting How Much Range EV Batteries Lose over Time”, Autoweek, 13 april 2022, https://www.autoweek.com/news/a39713122/predicting-how-much-range-ev-batteries-lose-over-time/.
- ”President Biden och USA:s transportdepartement släpper verktygslåda för att hjälpa landsbygdssamhällen att bygga ut laddinfrastruktur för elfordon”, USA:s transportdepartement, 2 februari 2022, https://www.transportation.gov/briefing-room/president-biden-us-department-transportation-releases-toolkit-help-rural-communities.
- Philipp Kampshoff, Adi Kumar, Shannon Peloquin och Shivika Sahdev, ”Att bygga den laddningsinfrastruktur för elfordon som Amerika behöver”, McKinsey & Company, 18 april 2022, https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/building-the-electric-vehicle-charging-infrastructure-america-needs.
- Data beräknad av författaren baserat på Chris Yuan et al., ”Manufacturing Energy Analysis of Lithium Ion Battery Pack for Electric Vehicles” (Analys av tillverkningen av litiumjonbatterier för elfordon), CIRP Annals 66 nr 1 (2017), 53–56.
- Sean Tucker, ”Average New Car Price Sets Record”, Kelley Blue Book, 12 december 2022, https://www.kbb.com/car-news/average-new-car-price-sets-record/.
- ”The History of the Electric Car”, Department of Energy, 15 september 2014, https://www.energy.gov/articles/history-electric-car.
- Julie Blackley, ”Electric Car Prices Continue to Increase Much More Than Gas-Powered Models”, iSeeCars, https://www.iseecars.com/electric-cars-pricing-study.
- Rachel Bodine, ”Gas vs. Electric Car Fires [2023 Findings]”, AutoinsuranceEZ, 11 november 2022, https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/.
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 4 Nov 2025, 19:00: Genesis Webbmöte
- 8 Nov 2025, 09:30: Regionträff i Bottnaryd
- 9 Nov 2025, 10:00: Tillsammansgudstjänst om skapelse/apologetik med Henrik Mjörnell i Rydaholms Frikyrka
- 7 Mar 2026, 10:00: Genesis Ung


Beskriver några fantastiska genetiska processer som måste ha sitt ursprung i en intelligent designer. ...


Föredrag av Pekka Reinikainen, läkare, författare och tidigare ateist, på en ungdomssamling i Karleby ...


Åttonde delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv. ...
Frågor & Svar
- Om Gud skapade bara två människor, Adam och Eva, drabbas inte då släkten utav inavel / incest?
- Vad säger ni om Ron Wyatts påståenden om att man hittat Noas Ark?
- Har kristna accepterat utvecklingsläran?
- Det sägs att människans och schimpansens DNA 99% likt - är inte det ett bevis för att de är släkt?
- Motsäger evolutionsteorin skapelseberättelsen?
