Replik i Västerbottens-Kuriren: Elever ska inte tvingas tro på något som aldrig observerats
Denna artikel publicerades urpsrungligen 27:e Oktober 2024 i Västerbottens Kuriren. Vi publicerar den här i arkiverande syfte.
Vi noterar hur VK slagit på stort med sin granskning av en Umeåskola som man menar drivs av en rektor som hyser en tro på Biblisk skapelse.
Vi som naturvetare blir mycket betänksamma över den sensationalism som reportaget ger uttryck för. De frågor som diskuteras, huruvida livet i sin mångfald uppstått genom enbart naturliga processer, ligger nämligen uppenbart utanför den observerbara naturvetenskapens område.
Dessa händelser ligger så pass långt bak i tiden att ingen människa kunnat observera dem. Inte heller har någon återupprepa ens en bråkdel av vad som krävs för att skapa liv i ett labb. Nobelpristagaren Jack Szostak var tydlig med att detta är ett olöst problem vid sin Nobelföreläsning på Uppsala Universitet 2009.
Vad gäller processer som går observera idag som man sorterar under evolution, såsom uppkomst av antibiotikaresistens hos bakterier och anpassning till miljön, så är för det första kreationister helt och hållet med på noterna om dessa processer, men dessa är å andra sidan av ett fundamentalt annat slag än vad som krävs för utvecklingen av allt liv från en urcell, eftersom de inte skapar något egentligt nytt såsom nya strukturer och grundtyper av liv.
Vi saknar alltså observationer och fungerande kända mekanismer för att skapa helt nya strukturer och grundtyper av organismer, något som erkänns även av framstående sekulära forskare såsom Mark Kirschner och John Gerhart på Harvard och Berkeley-universiteten. I sin bok ”The Plausibility of Life” konstaterar de krasst att att “Ursprunget till egentligt nytt är kanske den största obesvarade frågan inom evolutionen”.
Att ställa sig frågande till hur dessa oförklarade och icke-observerade händelser kunnat ske enbart genom naturliga processer borde alltså inte vara kontroversiellt överhuvudtaget. Tvärtom är det alla människors självklara rätt att inte behöva tro på något som aldrig observerats ens som en demonstration i labbet.
Eleverna ska inte tvingas att tro på dogmer utfärdade av materialistiskt grundade teorier, utan har sin fulla rätt att välja vilken förklaring de anser är rimligast utifrån faktiska observationer gjorda i naturen med riktig observerbar naturvetenskap.
Allt annat är indoktrinering och till stor skada för elevernas förmåga till kritiskt och vetenskapligt grundat tänkande.
Samuel Lampa
Doktor i farmaceutisk bioinformatik
Göran Schmidt
Civilingenjör i kemiteknik, biolog, tidigare skolledare och rektor
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 11 Oct 2025, 10:00: Johannes Axelsson: Temadag i Adventskyrkan Linköping
- 11 Oct 2025, 10:00: Monter på Jesus Conference, Conventum Arena Örebro


Del 5. i serien "Adam och Eva-lutionen" av Anders Gärdeborn, som tidigare publicerats på DVD. ...


Del 4 i en videoserie i fem delar med Anders Gärdeborn, med namn "24 myter om evolutionen".A Se hela s ...


Femtonde delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv ...
Frågor & Svar
- Om Gud skapade bara två människor, Adam och Eva, drabbas inte då släkten utav inavel / incest?
- Vad säger ni om teorin om flera istider?
- Är inte resistens hos bakterier exempel på hur nya positiva egenskaper tillkommer genom mutationer?
- Hur kan man tro på en "ung" jord när så många dateringar t.ex.med C14 -metoden har visat att fossiler är flera miljoner år?
- Vilken hudfärg hade Adam och Eva? Hur uppkom de andra hudfärgerna?
