Replik i Västerbottens-Kuriren: Elever ska inte tvingas tro på något som aldrig observerats
Denna artikel publicerades urpsrungligen 27:e Oktober 2024 i Västerbottens Kuriren. Vi publicerar den här i arkiverande syfte.
Vi noterar hur VK slagit på stort med sin granskning av en Umeåskola som man menar drivs av en rektor som hyser en tro på Biblisk skapelse.
Vi som naturvetare blir mycket betänksamma över den sensationalism som reportaget ger uttryck för. De frågor som diskuteras, huruvida livet i sin mångfald uppstått genom enbart naturliga processer, ligger nämligen uppenbart utanför den observerbara naturvetenskapens område.
Dessa händelser ligger så pass långt bak i tiden att ingen människa kunnat observera dem. Inte heller har någon återupprepa ens en bråkdel av vad som krävs för att skapa liv i ett labb. Nobelpristagaren Jack Szostak var tydlig med att detta är ett olöst problem vid sin Nobelföreläsning på Uppsala Universitet 2009.
Vad gäller processer som går observera idag som man sorterar under evolution, såsom uppkomst av antibiotikaresistens hos bakterier och anpassning till miljön, så är för det första kreationister helt och hållet med på noterna om dessa processer, men dessa är å andra sidan av ett fundamentalt annat slag än vad som krävs för utvecklingen av allt liv från en urcell, eftersom de inte skapar något egentligt nytt såsom nya strukturer och grundtyper av liv.
Vi saknar alltså observationer och fungerande kända mekanismer för att skapa helt nya strukturer och grundtyper av organismer, något som erkänns även av framstående sekulära forskare såsom Mark Kirschner och John Gerhart på Harvard och Berkeley-universiteten. I sin bok ”The Plausibility of Life” konstaterar de krasst att att “Ursprunget till egentligt nytt är kanske den största obesvarade frågan inom evolutionen”.
Att ställa sig frågande till hur dessa oförklarade och icke-observerade händelser kunnat ske enbart genom naturliga processer borde alltså inte vara kontroversiellt överhuvudtaget. Tvärtom är det alla människors självklara rätt att inte behöva tro på något som aldrig observerats ens som en demonstration i labbet.
Eleverna ska inte tvingas att tro på dogmer utfärdade av materialistiskt grundade teorier, utan har sin fulla rätt att välja vilken förklaring de anser är rimligast utifrån faktiska observationer gjorda i naturen med riktig observerbar naturvetenskap.
Allt annat är indoktrinering och till stor skada för elevernas förmåga till kritiskt och vetenskapligt grundat tänkande.
Samuel Lampa
Doktor i farmaceutisk bioinformatik
Göran Schmidt
Civilingenjör i kemiteknik, biolog, tidigare skolledare och rektor
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 3 Oct 2025, 00:00: Boka datumen: Årskonferens / Skapelsekonferens 2025 i Örebro


Pekka Reinikainen har studerat medicin på världens äldsta medicinska fakultet i Montpellier i Frankrik ...


Fjärde delen i en föreläsningsserie om Biblisk Kreationism. Producent: Ulf Fagerberg - ulf@kristentv.s ...


"En Biblisk Världsbild" - Föredrag med Andreas Årikstad på Genesis Årskonferens / Skapelsekonferens 20 ...
Frågor & Svar
- Vad talar mest mot skapelseteorin?
- När skapades jorden enligt Bibeln?
- Hur bestämmer man ålder på berg? Finns det några bevis på att bergen inte är så gamla som man tror inom evolutionsteorin?
- Hur förklarar ni de olika religionernas ursprung?
- Att växter dör och bryts ner, att djur äts upp av andra djur osv: Hur går det ihop med Edens paradis? Skapade Gud dessa ekologiska samband?
