Debatt i Dagen om evolutionsteorin i skolan
"Om styrdokument låter evolutionsteorin luta sig mot naturvetenskapen även där kunskapen är tvetydig/obefintlig ger man en livsåskådning vetenskaplig status.", skriver Lennart Holmbom, f.d. biträdande rektor, i en debattartikel, i tidningen Dagen i fredags.
Skolplanen för den Svenska skolan är alltså inte neutralt baserad på vetenskap och vad vetenskapen leder fram till, utan förespråkar dogmatiskt en bestämd världsbild (eller livsåskådning), oberoende av dess vetenskapliga meriter. Det är naturligtvis djupt förkastligt och bör ändras, precis som Lennart påpekar.
Vi välkomnar därför att frågan tas upp till debatt, och har delat artikeln på facebook, samt på twitter, där debatten delvis fortsätter i kommentarsfälten. Uppdatering: Även den här sidan är nu delad på facebook.
Se även
- Genesis i debatt om skapelsetro i skolan - Debatt i Dagens Nyheter, i Januari 2016.
- Genesis svarar skolverket - Svar till skolverket i DN-debatten som länkas ovan.
- Den pseudovetenskapliga teorin om evolutionen - Vesa Annala ger svar på tal till de fyra debattörerna som skrev i DN om pseudovetenskap i skolan.
- Var tog upplysningens ideal vägen? - Inlägg från 2007 av föreningens talman Anders Gärdeborn, som reder ut många missförstånd och falska anklagelser om vad kreationister hävdar och vill uppnå, med anledning av en debatt i DN som pågick då.
- Vår skol-sida för mer information om vad skolplanen säger och mycket annat.
Genesis Nyhetsbrev
Kommande händelser
- 15 Mar 2025, 09:30: Genesisträff i Sävsjö
Del 4 i en videoserie i fem delar med Anders Gärdeborn, med namn "24 myter om evolutionen".A Se hela s ...
Föredrag på Skapelsekonferens 2020 i Korskyrkan i Götene, med Mats Molén, geovetare och författare til ...
Föredrag på Genesis Årskonferens 2023. ...
Frågor & Svar
- Är universum slutet eller öppet?
- Vad anser ni talar mest för skapelseteorin?
- Vilka klara bevis finns det på att vi inte kommer från aporna?
- Hur förklarar skapelsemodellen varifrån olja kommer?
- Är inte resistens hos bakterier exempel på hur nya positiva egenskaper tillkommer genom mutationer?